امروز: جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: مصوبات ساختاری شورای پنجم در حوزه عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض و فساد، بی‌سابقه است/ اقدامات ماندگار شورا و شهرداری، در شرایط سخت اخیر انجام گرفته است/ گزارش حفظ باغات قصردشت در ادوار مختلف رضایت‌بخش نیست

  • تاریخ:
    ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
  • عنوان:
    مصوبات ساختاری شورای پنجم در حوزه عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض و فساد، بی‌سابقه است/ اقدامات ماندگار شورا و شهرداری، در شرایط سخت اخیر انجام گرفته است/ گزارش حفظ باغات قصردشت در ادوار مختلف رضایت‌بخش نیست
  • نام عضو:
    سیدعبدالرزاق موسوی

بسم الله الرحمن الرحیم
به زودی شورا و ریاست جمهوری منتخب فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. فارغ از ایرادات و اشکالاتی که در نحوه بررسی صلاحیت ها وجود داشت و پاسخی هم داده نشد، امیدوار هستم علی رغم نقدهایی که وجود دارد، یکدستی شوراها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان سیاسی، اجرایی، امنیتی و قضایی روند حل مشکلات مردم را تسریع و فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی و فقر و تبعیض مردم را کاهش دهند. ما در موضوع انتخابات شوراها از جهات مختلف اعم از بررسی صلاحیت، نحوه برگزاری و نظارت انتخابات، شرایط داوطلبان، تبلیغات، نقش احزاب، فاصله شروع فعالیت شورا و زمان اعلام نتایج، اختیارات و صلاحیتها، نیاز به بازنگری و اصلاح قانون داریم؛ به عنوان مثال، چه نیازی است، اینقدر فاصله بین زمان اعلام نتایج و شروع فعالیت شورای جدید باشد؟
به مدیران شهرداری توصیه می کنم، در فرصت باقیمانده تلاش کنند، تا پروژه ها بر اساس جدول زمان‌بندی پیش بروند و با تمام توان در کنار و همراه شهرداری باشند که به آنان اعتماد کرده است، که هم شرط اخلاق است وهم انصاف؛ برای دیدار اعضای شورای ششم، انشاءالله فرصت کافی خواهد بود.
از روسای محترم کمیسیون ها مجدداً درخواست می کنم، گزارش مستندی از اقدامات و فعالیت‌های کمیسیون مربوطه را در طول این چهار سال مبتنی بر رویکردها و برنامه های مصوب شورای شهر و وظایف قانونی آن ارائه کنند.
اینجانب نیز در اجرای بند ۵ ماده ۶ آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر، مصوب هیات وزیران گزارش کلی از اجرای مصوبات شورا و تکالیف بودجه را تقدیم خواهم کرد؛ گزارش تفضیلی نیز تهیه و به اطلاع شهروندان خواهد رسید. در فرصت امروز با ذکر مقدمه کوتاهی از اقدامات شورا در موضوع عدالت اجتماعی، پاسخگویی به شهروندان، تقویت نظارت همگانی، مبارزه با فساد و تبعیض و در همین جهت شفاف کردن روند و فرآیند فعالیت ها و اجرای گزارش اجمالی از اجری تکالیف بودجه‌های سنواتی و نظر به اهمیت موضوع، مصوبات در حوزه باغات قصردشت تقدیم خواهم نمود.
اینجانب از آغاز ورود به شورا بر این باور بودم که مبارزه با فساد، فقر و تبعیض باید به یک دغدغه و فرهنگ ملی تبدیل شود. بر این اساس مبارزه با تبعیض و فساد در سازمانهای اداری و خدماتی و از جمله شهرداری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما تلاش کردیم در حوزه مدیریت شهری با تصویب مصوبات و متعاقبا اعمال نظارت بر اجرای آنها، به صورت ساختارمند با تبعیض و بی عدالتی و فساد مبارزه شود.
ما در شورای پنجم، در حوزه عدالت اجتماعی، مبارزه با تبعیض و فساد و کاهش تخلفات با همکاری شهردار محترم شیراز، مصوبات مهم و بی سابقه ای را به تصویب رساندیم. عملکرد شورا در این موارد، بسیار خوب بوده است. توزیع عادلانه و متوازن پروژه‌های عمرانی به ویژه در مناطق کم برخوردار و حاشیه ای، ایجاد فرصت برابر برای دسترسی همگان به مصوبات و تصمیمات، اطلاعات و داده های شورا و شهرداری، اختصاص خدمات خاص به گروه های ناتوان، کم توان و نیازمند، کمک به آسیب دیدگان اجتماعی، به خوبی در این جهت قابل ارزیابی است.
همه این اقدامات در شرایطی انجام شده است که شهرداری به شدت با مشکلات تأمین منابع مالی و حوادثی همچون کرونا و سیل مواجه بوده است.
در موضوع شفافیت، ما چهار مصوبه داشتیم که راه اندازی سامانه شفافیت و حمایت و تقویت از آن محصول این مصوبات بوده است. همچنین راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات پروژه که کمک بسیار بزرگی در جهت رفع اشکالات در قراردادهای شهرداری و ایجاد زمینه نظارت عمومی، کاهش تخلفات احتمالی و تامین منافع شهرداری و شهر و رعایت صرفه و صلاح شهر و مردم خواهد کرد.
ما سه مصوبه مهم در موضوع تعارض منافع داشتیم. تصویب سند راهبردی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد یکی از مصوبات مهم دیگر این شورا بود که تهیه دستورالعمل های مربوطه و اجرای درست آن، می تواند تحول خوبی در شهرداری و به تبع آن، حتی در سازمانهای دیگر ایجاد نماید. مجموعه این مصوبات مهم و اجرای درست آنها، در  زمینه رعایت عدالت اجتماعی، مبارزه با تبعیض و فساد اداری آثار مبارکی برای شهر و مردم خواهد داشت. البته همه می دانیم که نقش و اراده مدیران و اعضای شورا در این جهت، اساسی است.
در موضوع دو سامانه شفافیت و مدیریت اطلاعات پروژه به صورت منظم و مستمر جلسات نظارت و ارزیابی در دفتر اینجانب، علاوه بر پیگیری‌های کمیسیون‌های ذیربط، برگزار شده و تا پایان فعالیت این شورا ادامه خواهد داشت.
در موضوع اجرای مصوبات و تکالیف بودجه و نظارت بر اجرای آنها که از وظایف شورا و رئیس شورا به نمایندگی از شوراست؛ ما در طول این چهار سال جمعاً ۸۳۷ مصوبه داشته ایم که گزارش اجرای آنها را به صورت کلی در جلسه آتی ارائه و گزارش تفصیلی جهت اطلاع عموم منتشر خواهد شد.
در بودجه سال ۱۳۹۹، جمعاً ۷۷ تکلیف پیش بینی شده بود که از این تعداد، معاونت برنامه ریزی ۱۱، حمل و نقل ۱۳، خدمات شهری ۴، شهرسازی و معماری ۱۱، فنی و عمرانی ۱۴، مالی و اقتصادی ۱۵ و فرهنگی و اجتماعی ۹ تکلیف را باید انجام می دادند. نتیجه ارزیابی انجام این تکالیف به ترتیب معاونتهای مالی و اقتصادی، برنامه ریزی، شهرسازی و فنی عمرانی پنجاه در صد به بالا و سازمان فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری در رتبه بعدی هستند.
در موضوع تکالیف بودجه سال ۱۴۰۰، جمعاً ۱۸ تکلیف پیش بینی شده است که برابر گزارش های دریافت شده تاکنون قابل ارزیابی نیستند.
به دلیل اهمیت خاص باغات قصرالدشت در این فرصت، اشاره کوتاهی به مصوبات شورا، در دوره های مختلف، از آغاز تاکنون در موضوع باغات قصردشت دارم. و البته گزارش کامل آن به همراه میزان تغییر کاربری، به تفکیک گروهها، مساحت باغات تملک شده و نحوه اجرای مصوبات شورا و عملکرد کمیسیوهای ذیربط در موضوع تغییر کاربری، تهیه و منتشر خواهد شد.
ما  مصوبه ای از شورای عالی معماری و شهرسازی در موضوع باغات قصردشت داریم. که باغات در پنج گروه تقسیم شده اند و در این مصوبه ویژگی‌ها، حدود و شرایط هر کدام از این گروه ها مشخص شده است.
در موضوع باغات از آغاز فعالیت شورای شهر و دوره اول تاکنون، حدود ۳۰ مصوبه در حوزه باغات قصردشت داشته ایم.  از این میان بیشترین مصوبه، مربوط به شورای اول است که یکی از آنها با موضوع ایجاد ستاد آبادگری باغات است. و پس از آن شورای پنجم با هفت مصوبه در رتبه دوم است.
بنابراین لازم است اول شورا و شهرداری مصوباتی را که در این زمینه وجود دارد به خوبی اجرا کنند و در صورت نیاز، اصلاح شود. مشخصاً ساختار تشکیلاتی ستاد آبادگری باغات با هدف تقویت و حمایت از باغات باید بازنگری و اصلاح شود.
دوم وجوه ناشی از سهم شهرداری از تغییر کاربری باغات سریعاً و بدون فوت وقت باید صرف خرید و تملک باغات گروه یک شود.
سوم، به موجب مصوبه شورای شهر باید پنج درصد از درآمد ناشی از عوارض دریافتی شهرداری صرف تملک و نگهداری باغات شود که این درصد باید به صورت صحیح و درست در این جهت تخصیص داده شود.
گزارش ما از هر دو مورد رضایت بخش نیست. تقویت شخصیت حقوقی ستاد و مدیریت آن خیلی مهم است.
به علاوه اقدامات زیر در جهت حفظ و نگهداری از باغات باید انجام پذیرد:
اول، از مشارکت افراد ذی‌صلاح و علاقه‌مند در نگهداری و مدیریت باغات در اختیار و تصرف شهرداری، می‌توان استفاده کرد.
دوم، تمامی امور باغات باید متمرکز در حوزه اختیارات ستاد آبادگری دنبال شود.
سوم، سازمان ها و دستگاه هایی که در کمیسیون های ماده ۵ ماده ۱۰۰ و کمیته امور زیربنایی حضور دارند به ویژه مسئولین عالیه استان و دستگاه قضایی باید در موضوع تغییر کاربری باغات مراقبت کامل کنند. عده‌ای شغل و حرفه شان دلالی برای تغییر کاربری باغات است و شاید باید از آنان به عنوان باغ‌خوار نام برد.
چهارم، مالکان حقوقی باغات یعنی سازمانها و دستگاه هایی که در حوزه باغات قصردشت دارای باغ هستند، باید ملزم به  نگهداری باغات خود و همکاری با شهرداری شوند. باغات متعلق به کل مردم این شهر و همه است و مسئولیت حفظ و نگهداری آنها هم باید مورد توجه همگان باشد. 
پنجم، حقوق مالکان و صاحبان باغات باید تامین شود. برای جلب مشارکت و تقویت انگیزه حفظ و نگهداری باغات آن باید ما در شهرداری فکری کنیم.
نکته آخر، متاسفانه علی رغم مسولیت شورای شهر در تصویب بودجه شهرداری و نظارت قانونی بر فعالیت شهرداری در موضوع باغات و فضای سبز، شورای شهر از اختیارات لازم در این زمینه برخوردار نیست. ضمن اینکه، بارها گفته ایم، هر گونه تغییر کاربری به منزله تغییر طرح تفصیلی است و به موجب قانون باید به تصویب شورا برسد؛ البته این محدود به این موضوع نیست، در موضوع نیروی انسانی شهرداری که بیش از شصت درصد درآمد نقدی شهرداری را به خود اختصاص می دهد. هم، همین وضعیت را داریم. در موضوع نیروی انسانی شهرداری، تصمیمات در جای دیگری گرفته می شود، لیکن پاسخگویی به آن و تامین منابع مالی آن بر عهده شورا و شهرداری است.
پایان/


دیدگاه های شما