امروز: جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: حفظ بافت تاریخی شیراز در دهه‌های اخیر مطالبه ملی ایرانیان است/ توانایی مدیران در اجرای وظایف قانونی شهرداری، ملاک عزل و نصب‌های آینده قرار گیرد

  • تاریخ:
    ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
  • عنوان:
    حفظ بافت تاریخی شیراز در دهه‌های اخیر مطالبه ملی ایرانیان است/ توانایی مدیران در اجرای وظایف قانونی شهرداری، ملاک عزل و نصب‌های آینده قرار گیرد
  • نام عضو:
    احمد تنوری

بنام خدا
نطق امروز خطاب به منتخبان دوره ششم است.
همانگونه  که کم و بیش می دانید، در ادوار پنجگانه ی شورا در شیرازتجربیات گوناگونی کسب شده، که عمدتاً شامل مصوبات و تصمیمات شورا و نیز اتخاذ  رویه های متنوع و متفاوت در نحوه ی تأمل با شهرداری بوده است.
شهرداری و شورای پنجم اگرچه در برخی از حوزه ها، در پیروی از مسیرهای از پیش تعیین شده، بخصوص اجرای طرح های عمرانی و نیز پرداخت بدهی های ایجاد شده ی مربوط به دوران پیش از تصدی شورای پنجم، موفق عمل کرده است و اکثر موارد مربوط به گزارش عملکرد، شهرداری و شورای دوره ی پنجم، بخصوص مواردی به تصور می رفته است، موجبات رضایت خاطر بخشی از ساکنان شهر شیراز را به دنبال خواهد داشت، از طریق رسانه های عمومی یا رسانه های متعلق به شورا و شهرداری منتشر شده است. و طبعا اکثر موارد منتشر شده قابل دفاع بوده و مورد استقبال شهروندان واقع شده است.
اما مواردی هم بوده است که چه بسا صرفا دغدغه ی بخشی از جامعه بوده، اما به لحاظ اینکه من با همان بخش از جامعه هم نظر بوده ام، در گذشته بر روی آنها همواره تاکید داشته ام، برخی به نتیجه رسیده اند، برخی حائز نصاب کافی آراء شورا نشده است، و برخی هم از قبل به تصویب رسیده بود، اما اجرای مصوبات رضایت بخش نبوده است. مهمترین عامل عدم اجرای کامل برخی از مصوبات، علیرغم تاکیدات سرپرست شهرداری و سپس شهردار محترم کنونی، عدم توانایی برخی از مدیران میانی و نیز برخی از کارشناسان و مدیران شهرداری در اجرای قوانین و مقررات و مصوبات تعیین کننده ی شرح وظایف و ماموریت های شهرداری در حوزه های مختلف بوده است. امید است، شهردار محترم شیراز در دوره ی تصدی شورای ششم، در عزل و نصب مدیران و نیز موافقت یا مخالفت با تمدید مدت ماموریت به خدمت برخی از مدیران و کارکنان شهرداری، با توانایی یا عدم توانایی آنان در اجرای وظایف قانونی شهرداری توجه نمایند.

در ادامه به طور خاص توجه عمومی شهروندان و بخصوص اعضای شورای ششم را به موارد ذیل جلب می کنم، هرچند شمار این موارد بسیار بیشتر است اما صرفا تعدادی از آنها را با توجه به وقت محدود این نطق برمی شمارم:

۱-حفظ و حراست از بافت تاریخی شیراز در ده های اخیر، به یکی از مطالبات ملی ایرانیان تبدیل شده است . از جمله کارهای موفق شهرداری وشورای دوره پنجم تلاش برای حفظ کالبد بافت تاریخی و بناهای آن بوده است.
۲-آرمستان های تاریخی شیرازبخصوص آرامستان درب سلم، یا به اصطلاح متأخر دارالسلام از جمله مواریث جهانی هستند، که دردوران پیش از تصدی شورای پنجم به دلیل عدم درک صحیح از لزوم حفظ منظر تاریخی آنها در دوران پیش از تصدی شورای پنجم با اجرای طرح شهرداری در سکوت یا عدم اقدام موثر مدیران وقت سازمان میراث فرهنگی فارس، متاسفأنه بخشی از منظر تاریخی داراسلام در جانب شرقی آن دچار تغییر شد ،که اعتراض علاقه مندان به تاریخ فرهنگ ایران را به دنبال داشت و نیزموجب دل آزردگی اهالی قدیمی شهر گردید. که آن پس از پیگیری موضوع از شورای پنجم و دستور شهردار محترم ادامه آن پروژه متوقف گردید، شورای ششم و شهرداری تحت نظارت آن باید در این خصوص و نیز سایر موارد حفظ میراث فرهنگی شهر توجه جدی تری داشته باشند تا برخی از خطاهای جبران ناپذیر گذشته تکرار نگردد.
۳-تجربه ایجاد کمیسیون حقوق شهروندی وبرگزاری جلسات آن در سال اول شورا تجربه موفقی بود ،که با  ادغام آن با کمیته یاوران شورا، در عمل ایفای وظایف تعریف شده برای این کمیسیون متوقف ماند .
پیشنهاد می کنم شورای ششم نسبت به احیای این کمیسیون اقدام نماید .
۴-تشکیل کمیته  شکایات و درخواست های مردمی  در ادوار پیشین شورا ازتجربه های گرانبهای ادوار پیشین شورا بود ، که در این دوره  به غیر از سال اول و بخشی از سال دوم دوام نیافت و پس ازانحلال، وظایف آن کمیته، بر عهد ی ناظران مناطق وسازمان ها، گذاشته شد ، که با توجه به تخصصی بودن موضوع بررسی وپیگیری درخواست های مردمی وشکایات، عملاً تکلیفی مالایطاق بر دوش اعضاء بود، لازم است در آینده با تصمیم شورای ششم این کمیته احیاء گردد.
در اواخر دوره چهارم شورا، شرح وظایف وماموریت های سازمان های شهرداری به تصویب رسیده است . که هم اکنون ملاک عمل  میباشد .که برخی از این وظایف به خوبی اجرا نگردیده است که لازم است شورای ششم برنامه ی ویژه ای برای اجرای آنها داشته باشد.
از جمله:
۵-به لحاظ جایگاه رفیع شیرازدر تاریخ و تمدن ایران وجهان حفظ و حراست از میراث معنوی آن اهمیت غیر قابل انکاری دارد .
این مهم از  وظیفه شهرداری در اساسنامه سازمان فرهنگی مصوب شورای چهارم بوده ،
اگرچه اجرای آن در دوره پنجم، آغاز شده اما پیشرفت رضایت بخشی نداشته است ،ولازم است در دوره آینده توجه ویژه ای به موضوع میراث معنوی شیراز شود.
۶-موضوع عدم خلط مبحث دو مقوله ی ((زیارت )) و (( گردشگری مذهبی ))،  از موضوعات پر اهمیتی است که در نطق ها و اظهار نظرهای سالهای گذشته بارها به آن پرداخته ام  لازم است شورای ششم با درک صحیحی از تفاوت های اساسی در تعاریف علمی از دوعنوان یادشده، ضمن حفظ  هویت مذهبی بافت تارخی و پرهیز از تصویب ساخت و سازهای بی رویه ی تجاری در محدوده ی پیرامون زیارتگاه ها، بستری برای بهسازی  و معرفی تمامی اماکن زیارتی شیرازبخصوص زیارتگاه های کمتر شناخته شده ی بافت تاریخی فراهم کنند.در دل بافت تاریخی آرامگاه های برخی از مشاهیر تاریخ ایران و جهان اسلام وجود دارد ،که امکان توسعه ی آنها با حفظ بناهای تاریخی پیرامونی وجود دارد  و تزاحمی هم با زیارتگاه ها ندارند، که در این دوره در استقبالی از اینگونه طرح ها نشده است.
از جمله ی این مشاهیر میتوان به  آرمگاه شیخ ابو ذرعه اردبیلی و شریف جرجانی،شیخ روزبهان ، ابو عبدالله خفیف،وسیبویه اشاره کرد.
۷- با توجه به گذشت بیش از یک دهه از نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت  در خصوص بهسازی  پیرامون امامزادگان واقع در خارج از بافت تاریخی  و بخصوص محله های که در انتهای محدوده ی شهر شیرازواقع شده اند. اقدامی که منجر به توسعه ی حرم اینگونه امامزداگان شده و تحولی قابل مشاهده در اینگونه محله ها ایجاد کرده باشد مشاهده نمیگردد. در حالی که دقیقا این امامزادگان واقع در خارج از بافت تاریخی و محله های مرکزی شهر هستند که توسعه آنها وایجاد مراکز تجاری در جوار آنها  میتواند منجر به تحولات بزرگی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی اینگونه محله ها که اکثرا بخش عمده ی حاشیه نشینی شهری را در خود جای داده اند بشود.
۸- موضوع خواهرخواندگی ها، در شورای پنجم آیین نامه ی خواهرخواندگی شیراز با سایر شهرهای جهان بدین نحو اصلاح گردید که درعقد پیمان های خواهرخواندگی، ابتدا گستره زبان فارسی و سپس زبان های ایرانی و بعد جهان اسلام مد نظر قرار گیرد. در دوره پنجم در اجرای این مصوبه توفیقی حاصل نشد، و و هیچکدام از شهرهای این بخش از حوزه ی تمدن ایرانی به لیست خواهرخوانده های شیراز اضافه نگردید.
۹- از جمله تجربیات موفق شورای پنجم، ساماندهی کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری، و صدور آراء در راستای حفظ و حراست از محسط زیست شهری بوده است. اگرچه در ماه های اخیر برخی از آراء این کمیسیون، بخصوص در ارتباط با برخی از واحدهای تولیدی که در محدوده ی مسکونی شهری اقدام به تولید بتن می کنند، از سوی شهرداری منطقه ی ده اجرا نگردیده است، یادآور می شوم، آراء قطعی و نهایی شده ی کمیسیون بند۲۰ ماده ۵۵، فقط از طریق دیوان عدالت اداری قابل نقض است. و در خصوص عدم اجرای برخی از این آراء شهرداری باید پاسخگو باشد.
۱۰-موضوع آتشنشانی و برخی از پارکینگ ها و ساختمان های پرخطر:
آتش نشانی شیراز از قدیمی ترین سازمان های آتش نشانی کشور است و دارای کادری مجرب و متخصص می باشد. خدمات این سازمان در اطفاء حریق و حوادث غیر مترقبه بر کسی پوشیده نیست، اما در خصوص عدم پیگیری کافی از سوی شهزداری در راستای اعمال قانون در خصوص، برخی از از پارکینگ ها و مدارس دولتی که وضعیت موجود آنها با ظوابط سازمان آتش نشانی مغایرت دارد،  اینجانب شخصا عدم رضایت خودم را اعلام می کنم.
۱۱- عدم پیگری کافی شهرداری در خصوص اعمال ظوابط استقرار  برخی از مشاغل پرمراجعه همانند مدارس وآموزشگاه ها موجب نارضایتی همسایگان اینگونه واحدها است، در سال های گذشته مکاتبات متععدی با شهرداری های هر یازده منطقه داشته ام، اما شهرداری های برخی از مناطق از یک سو عدم انطباق استقرار این واحدها را با ظوابط قانونی به اینجانب اعلام کرده اند، و از سوی دیگر به وظیفه ی خود در ارجاع پرونده ی اینگونه املاک به کمیسیون های مربوطه جهت صدور رای اقدام نکرده اند.
۱۲ -موضوع شفاف سازی میدان دوم تره بار، علیرغم درخواست اینجانب در جلسات صحن یا هم اندیشی یا کمیسیون تلفیق جهت ارائه ی اسناد کپی مالکیت آن پلاک یا پلاک هایی از اراضی منطقه ی ده شیخ که قرار است، پروژه در آن اجرا شود، متاسفانه تاکنون این مستندات برای اینجانب ارسال نشده است، اگر تا پایان شورای پنجم مستندات مربوطه ارسال نشد و نتوانستم گزارش مشروح و قابل قبولی به شهروندان ارائه کنم، لازم است شورای ششم موضوع را دنبال کند تا احتمالا با انتشار گزارش کامل در این خصوص به همراه مستندات آن موجبات آرامش خاطر شهروندان متقاضی خرید واحدهای آتی الاحداث فراهم شود.
۱۳-دوچرخه های هوشمند:
موضوع دوچرخه های هوشمند هم از جمله موارد چالش برانگیز در دوره ی ششم بوده است، سوالاتی مطرح است که شهرداری پیش از پایان تصدی دوره ی پنجم، باید به آن پاسخ دهد، اینکه این قرارداد پیمانکاری است یا سرمایه گذاری؟ اگر سرمایه گذاری است، آیا حقیقت دارد که شهرداری چند میلیارد تومان به شرکت طرف قرارداد پول پرداخت کرده است؟ سهم اجرای این پروژه در کاهش ترافیک چقدر بوده است؟
۱۴ موضوع ادامه تملک باغ های قصرالدشت:
موضوع تملک باغ های قصرالدشت بخصوص باغ های گروه یک، باید از سوی شهرداری مجددا گزارش داده شود که دقیقا در هر یکگ از ادوار شورا چه مساختی از این باغ ها تملک شده است.
۱۵ موضوع خاطرات جمعی سینما ها و مدارس تاریخی :
در سال های اخیر تعدادی از سینماها و مدارس قدیمی شیراز تخریب شده اند، ای کاش شهرداری شیراز هم همانند برخی از شهرهای دیگر نسبت به خرید یا تملک اینگونه بناها در راستای حفظ فضاهای مرتبط با خاطره ی جمعی اقدام کند. تا در آینده شاهد نابودی برخی از این اماکن نظیر سینما مترو و دبیرستان شاپور، نباشیم. هم اکنون نسبت به تخریب احتمالی سینما مهتاب ( سینمای دم کلی ) هشدار می دهم.
پایان/


دیدگاه های شما