امروز: سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: نطق پیش از دستور محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز (یکشنبه 30 /5 /1401 )

  • تاریخ:
    ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
  • عنوان:
    نطق پیش از دستور محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز (یکشنبه ۳۰ /۵ /۱۴۰۱ )
  • نام عضو:
    محمدرضا هاجری

 

هوالشاهد والحاکم

 

نطق پیش از دستور محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز (یکشنبه ۳۰ /۵ /۱۴۰۱ )

 

 

قال ا... تعالی: « لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً - خدا دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، (که هرگاه از دست ظالم فریاد و دادخواهی کند و زشتی عمل او را فاش گوید، در این صورت رواست) همانا که خدا شنوا (بالقول) و دانا (بالاحوال) بندگان است»

(سوره نساء/آیه ۱۴۸)

 

دلیرآمدی سعدیا در سخن / چوتیغت به دست است فتحی بکن

امروز پس از نیم قرن تحمل درد و رنج اهالی شهرک سعدی از عملکرد مدعیان موقوفه نصیر الملک شیراز، قصد دارم رنجنامه مردم را فریاد بزنم. شاید فریاد رسی بشنود و برای خدا به ظلم و ستم موجود بر اهالی شهرک سعدی رحم آورده، به آن پایان دهد. بیش از ۷۰۰ سال قبل که شیخ اجل سعدی شیرازی در خانقاه خود در این محله زندگی می کرد، در اطراف آن، اهالی بومی ساکن بوده، با احیای زمین های موات، امرار معاش می کردند. اما امروز بنام وقف و بنام امام حسین (ع) مظلوم، موقوفه نصیر الملک کل سکونتگاهها و مالکیت زمین های احیا شده اهالی را پس از صدها سال انکار نموده، مدعی شده شهرک سعدی با ۱۵۶ شهید، هزاران ایثارگر و جانباز دوران دفاع مقدس و۱۴ شهید و ۵۰ جانباز قبل از انقلاب ۵۷ متعلق به موقوفه است.؟!

موقوفات شهرک سعدی نه تعیین حدود شده و این موقوفه، نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می کند. به نام وقف، با ظلم و ستم تا جایی پیش رفته که شهرک سعدی بخصوص بافت فرسوده و قدیمی اش تبدیل به غزه و یمن شده است. هیچ سرمایه گذار و احیاگری حاضر نمی شود در زمینی که موقوفه ادعای مالکیت برآن را دارد، آنهم بدون تعیین حدود و ثغور و بدون سند و اثبات مالکیت سرمایه گذاری نماید.

پس از سیل سعدی، شرکت آب و فاضلاب به بیش از ۱۵۰ منزل با ساخت بالای ۵۰ سال اخطار داده که منازل مجوز دار شما، با آب، برق، گاز و تلفن جزو مسیل و تصرفی است. همزمان موقوفه نصیر الملک ادعا دارد زمین ها موقوفه می باشد؟!.

آیا می توان قبول کرد همزمان زمینی هم جزو مسیل باشد هم وقفی؟! اگر مسیل و رودخانه بوده که انفال به حساب می­آید.

چگونه مسیل وقف شده؟ همزمان منابع طبیعی مدعی است منازل دامنه های کوه از آن منابع طبیعی است و موقوفه ادعا دارد وقفی است. موقوفه در رودخانه و کوه خواری تاجایی پیش رفته که منابع طبیعی از آن شکایت نموده است.

در جلو آرامگاه سعدی رختشوی خانه قدیم سعدی قرارداشته که قبل از انقلاب، انجمن شهر شیراز به شهرداری واگذار، پس از انقلاب، تبدیل به مدرسه شد و خیّرین، دهها کلاس در آن ساختند. آموزش و پرورش و موقوفه نصیر الملک با قیمت نجومی و گزاف، مکان فوق الذکر را به شهرداری فروخته و قرارداد بسته اند تا تبدیل به پارکینگ شود.

اما چند سالی است افرادی معلوم الحال با رگ و ریشه فرقه ضاله، آمده با حکم دادگاه، زمینی را که انجمن شهر قبل از انقلاب به شهرداری داده و شهرداری با بی خیالی و بی توجهی آن را از آموزش و پرورش و موقوفه نصیرالملک خریده و قرارداد بسته را به تصرف خود در آورده. آیا حکم دادگاه نشان نمی دهد که ادعای موقوفه نصیر الملک شبه زمین خواری است؟

دهها نمونه از اینگونه رفتار نامطلوب موجود است. تا جایی که بالای ۵۰ نفر از ساکنین محل که سنشان از ۷۵ سال گذشته، حضوری شهادت می دهند که ادعاها واقعیت ندارد. اما سند سازی ها همچون سوهان، روح و روان مردم را خراش می دهد. به دنبال پناهگاه و فریادرس می­گردند.

آری، موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است. اهالی خونگرم شهرک سعدی از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری چند درخواست و مطالبه برحق دارند.

اول: موقوفه نصیر الملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و کلیه مدارک خود را ارائه نماید تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی نموده، اعلام نظر قطعی و نهائی داشته باشند. دوم: ازآنجائیکه اماکن بافت فرسوده اطراف آرامگاه سعدی با داشتن انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و بالای ۶۰ سال ساخت، درحال فروپاشی است، صاحبان اماکن بافت های فرسوده، بدون معرفی به موقوفه نصیرالملک، از شهرداری مجوز بازسازی و مرمت دریافت کنند. چرا که ممکن است در این بافت ها با ریزش منازل، حوادث تلخی رخ بدهد که غیر قابل جبران است. بدون شک اگر مرحوم مغفور نصیر الملک زنده بود، اجازه نمی داد به نام وقف و امام حسین مظلوم (ع) این­همه به اهالی محروم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داده شود.

بزرگان شهر، نماینده محترم ولی فقیه، استاندار محترم، دستگاه قضائی و سازمان بازرسی گرامی، فرماندار محترم شیراز، عزیزان شورا و شهرداری، به فریاد مردم دردمند و محروم سعدی برسید و راضی به ظلم و ستم موقوفه نصیرالملک به مردم نباشید. امام حسین (ع) بر علیه ظلم و ستم قیام کرد. نمی توان به نام آن مظلوم جهان، ظلم و ستم را توجیه و تحمیل کرد. وجود ۲۶ مسجد و حسینیه و نمازخانه و ۳۷ هیأت مذهبی و ۳۱ پایگاه بسیج نشان می دهد که اهالی شهرک سعدی یکپارچه امام حسینی و اهل بیتی هستند و اجازه نمی دهند به نام امام حسین (ع) در حق دوستداران اهل بیت (ع) جفا شود و موقوفه نتواند ظلم و ستم خود را تطهیر نماید.

اینجانب در هر محفل و محکمه ای از حق و حقوق مردم دفاع نموده و می نمایم.

ما شیعه و پیرو امام بر حقی هستیم که در منشور علوی و عدالت خواهانه اش می فرماید: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً - همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد»

دوستان گویند سعدی دل چرا دادی به عشق  / تا میان خلق کم کردی وقار خویش را

ما صلاح خویشتن در بی نوایی دیده ایم / هرکسی گو مصلحت بینندکار خویش را

 

نماینده مردم شریف شیراز در شورای اسلامی شهر مقدس شیراز

محمدرضا هاجری

 


دیدگاه های شما