امروز: سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: نطق پیش از دستور سرکار خانم سیده مریم حسینی مورخ 06/06/1401

  • تاریخ:
    ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
  • عنوان:
    نطق پیش از دستور سرکار خانم سیده مریم حسینی مورخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۱
  • نام عضو:
    سیده مریم حسینی

نطق پیش از دستور سرکار خانم سیده مریم حسینی مورخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۱
ای دولت ها ، فتح کشور مهم نیست ، فتح قلوب مهم است. امام خمینی (ره)
اولین دولت مکتبی را دولت شهید رجایی بنا نمود که بعد از دولت لیبرال ها بحران هایی را بدنبال داشت که تلاش و همتی می طلبید جهادی و در این راه شهید رجایی و همراهانش جان خود را فدا کردند.  هفته دولت گرامی باد.
برنامه محوری؛مهمترین راهبرد شورای ششم در سال دوم فعالیت 
شاید برنامه محور بودن را بتوان از مهمترین راهبردها و اصلی ترین استراتژی شوراهای شهر و روستا بویژه شوراهای اسلامی کلانشهرها دانست.برنامه محوری به جای فرد محوری بسیار مهم و نجات بخش شهر از حواشی بی شمار آن است. توجه صرف شوراییان به شخص شهردار به جای توجه به مجموعه شهر و شهروندان نوعی آسیب جدی در حوزه مدیریت شهری است. برخی شوراها نیز در آمد محوری را راهبرد اصلی و نسخه کامل شورا برای شهر و شهرداری می دانند و بر آن نیز تاکید می ورزند. اما از دیدگاه اینجانب هر نوع تجهیز تعمیر و تخصیص اعتبار، ساماندهی و بهسازی و نوسازی امور شهری و...همه و همه در برنامه محوری جا گرفته و محقق می شود. 
 در برنامه محوری برای شهر و شهرداری و شهروندان معانی و مفاهیم ارزشمندی نهفته است. با برنامه محوری است که شورای شهر می تواند انتظارات خود را از شهردار یا مدیران شهری و مجموعه مسئولان مرتبط با شهر تفهیم یا خواسته های قانونی خود را از آنها مطالبه کند.با برنامه محوری، اعضای شورای یک شهر ضمن ارائه برنامه های خود به شهردار و یا شهرداران مناطق برای اجرایی شدن مصوبات شورایی از شهرداری مرکزی و شهرداری های مناطق تابعه برنامه های اجرایی و عملیاتی می خواهند.اگر برنامه های شورا و شهرداری با هم و در جهت تکامل هم باشند آنچه را که نهایت آمال و آرزوهای یک شهر و شهروندان ساکن در یک شهر آرمانی است محقق خواهد شد.با شورای شهر با برنامه قطعا  شهرداری با برنامه و شهر پیشرفت خواهد داشت. به عبارت دیگر تا زمانی که شورا برای شهر خود برنامه نداشته باشد نمی تواند از شهردار شهر خویش توقع برنامه های اجرایی و عملیاتی داشته باشد.برنامه محوری شورا آنقدر مهم است که تمام امور شهر از جمله شفافیت مالی و عملکرد مدیران شهری را امری مهم و نظام مند جلوه داده و امید و نشاط و پویایی در چرخه کار و مدیریت اجرایی مجموعه های مختلف شهر و مدیریت شهری را در دلهای مشتاق به خدمت دو چندان میکند.با برنامه محوری شورا دیگر شهرداری دچار روزمره گی نمی شود. بهره وری سازمانی در ارکان مدیریت شهری تقویت می شود و تمرکز شورا بر رفتار مدیران شهری بیشتر شده ،امکان تسهیل در روند ارزیابی عملکرد شهرداران نیز با همین برنامه محوری فراهم خواهد شد.
ویژگیها و شاخصه های یک شهردار موفق
شوراهای اسلامی برای انتخاب شهردار شهرهایی با جمعیت زیاد یا همان کلانشهرها باید افرادی با نگاه وسیع یا کلان نگر را مد نظر داشته باشند.شهرداری نهادی فرهنگی و خدمات رسان به عموم مردم است. بنابر این شهردار انتخابی شوراهای شهر بایستی از امور فرهنگی و خدماتی 

دانسته هایی بنیادی و کامل داشته باشد.شهرداری یک نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار در اداره امور شهر است.وظیفه شهرداری صرفا انجام امور خدماتی و عمرانی نیست بلکه تمام فرایندها و تعاملات اجتماعی یک شهر چه در درون شهر و چه در ارتباط با شهرهای دیگر را در شهرداری ها می توان دید. دانایی و دانش مرتبط با امور شهر و مدیریت شهروندی، برخورداری از سلامت روح و روان و توانایی جسمی ، آگاهی عمومی، هوشمندی، داشتن قابلیتهای فردی و اجتماعی، تخصص، تدین و نگاه درست به مسائل شهر و مدیریت شهری و شهرداری از جمله ویژگی ها وشاخصه های یک شهردار خوب و موفق است.با این حال شهرداری که متخصص باشد و سابقه اجرایی در مدیریتهای مرتبط با مدیریت شهری و سوابق ملی داشته باشد و اهل مشورت کردن  با نخبگان شهر و اعضای شورای اسلامی شهر و پرسنل با تجربه شهرداری باشد می تواند شهردار موفقی باشد. بنابراین دو شاخص از مهمترین شاخصه های شهرداران موفق بویژه شهرداران برنامه محور کلانشهرهای ما باید مشارکت دادن مردم و صاحبان ایده در مسیر مدیریت شهر و مشورت گرفتن از همین مردم و مدیران شهری در  اداره امور شهر باشد.حال اگر یک شهردار با این همه ویژگی و شاخصه های مهم برای شهردار شدن، مورد حمایت شوراییان باشد اگر در مسیر خدمتش اشکالات و مزاحمت هایی برای وی به وجود آید می تواند با تعامل به نتیجه برسد حتی اگر با سطح توقعات شورا و دیگر نهادها فردی  بالا و غیر منتظره یا دور از توان وی و مقام و موقعیت شغلی او باشد، قابل مدیریت است .
اجرای پروژه های مشارکتی رویکرد نوین شهرداری کلانشهر شیراز در سال پیش رو
ایجاد تحول محسوس در شهر با همکاری سرمایه‌گذاران  و بهره بردن مدیریت شهری از منابع مالی بخش خصوصی می تواند مهمتربن نسخه شفابخش شورا برای شهرداری و نقشه راه این ارگان خدمت رسان در همراهی با برنامه های شورایی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم باشد. ضروری است شورای شهر و شهرداری نسبت به اجرای پروژه‌های مشارکتی با حضور سرمایه‌گذاران معتبر و  مورد تایید چه  داخل و چه خارج از کشور روی خوش نشان دهد  و ضمن حمایت  از صاحبان سرمایه و مجریان طرحهای مهم شهری همکاری های گسترده‌ای را با سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی در راستای ایجاد طرح‌های بزرگ و عام المنفعه  انجام دهد.شورای شهر در کمیسیون های مختلف در راستای روان‌ سازی امور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از هیچ تلاشی دریغ نکندکما اینکه کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا در مدت زمان گذشته مصوبات و طرح های قابل توجه و موثری داشته است اما باید پذیرفت که شیراز به صورت عام نقشه راه سرمایه گذاری در سطح کلان ندارد و با اهتمام همکاران در کمیسیون سرمایه گذاری امید و انتظار است با مشارکت همه فعالان اقتصادی در شهر شیراز این مهم کلید بخورد و در ماه‌ های آینده ثمرات تلاش اعضای شورای شهر در جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد طرح‌ های مشارکتی شهرداری در سطح شهر برای مردم ساکن در این کلانشهر معلوم و محسوس باشد.مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران میتواند در اجرای طرحهای نو و گوناگون اقتصادی،عمرانی و خدماتی و گردشگری موثرباشد.رفع موانع سرمایه گذاری و توجه به تحقق شعار سال مورد عنایت مقام معظم رهبری در شهرداری راهبرد مهم و نقشه راه این ارگان  و نهادشورا در سال جاری باشد.تاکید شورا و شهرداری بر اجرای پروژه‌های مشارکتی از تک‌بعدی بودن و تک روی کردن و بی برنامگی ارگان ها  جلوگیری می کند. انسان‌محوری و فرهنگ‌مداری و توجه به تحول در زیبا سازی سیما و منظر شهری بمنظور  افزایش اعتماد عمومی مردم به شورا و شهرداری از دیگر برنامه ها و ماموریتهای این دو ارگان موثر در اجرای طرحهای حوزه مدیریت شهری باشد. و گامی موثر در ارتقاء سطح زندگی همشهریان بانگاه عدالت محور به تمامی اقشار جامعه و رفع فقر فرهنگی و اقتصادی.


دیدگاه های شما