در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز مصوبه بهای سوخت مصرفی اتوبوسها در شیراز اصلاح شد
مصوبه بهای سوخت مصرفی اتوبوسها در شیراز اصلاح شد
در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز مصوبه بهای سوخت مصرفی اتوبوسها در شیراز اصلاح شد.
خبرگزاری تسنیم: در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز مصوبه بهای سوخت مصرفی اتوبوسها در شیراز اصلاح شد و با کلیات اجرای احداث کتابخانه مرکزی موافقت و مقرر شد در این مورد تفاهم نامهای آماده شود.
در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز که با حضور اعضای شورا و شهردار شیراز در صحن علنی شورا برگزار شد، غلام مهدی حقدل رئیس شورای شهر شیراز، به دلیل اشتباهی که در تعیین نرخ کرایه اتوبوسها به وجود آمده بود از مردم عذرخواهی و اظهار کرد: با تذکر هیئت حل اختلاف اصلاحات لازم در این زمینه انجام شده است.
وی افزود اگر در جایی کرایهها بیش از سی درصد افزایش یافته است، شهروندان میتوانند برای پیگیری موضوع به معاونت حمل و نقل شهرداری یا شورای اسلامی شهر شیراز مراجعه کنند.
علی زحمتکش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، در مورد اصلاح مصوبه بهای سوخت مصرفی اتوبوسها که در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار داشت، اظهار کرد: در گذشته قیمت گازوییل لیتری 150تومان بوده و در آن زمان بر اساس مصوبهای بر حسب میزان درآمد رانندگان اتوبوس به برخی از رانندگان گازوییل با قیمت هر لیتر 50 تومان، به برخی هر لیتر 100و به تعدادی نیز با قیمت 150 تومان داده میشد.
وی با بیان اینکه وقتی قیمت گازوییل افزایش یافت ما همین آنالیز را براساس قیمت جدید انجام و به شورا تحویل دادیم، افزود: بین معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز و کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی از مصوبه جدید شورا برداشتهای دوگانه انجام شد که اکنون لازم است اصلاح شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه نباید سوخت رایگان یا نیمبها بین رانندگان توزیع شود، خاطرنشان کرد: رانندگان مانند گذشته همان 60 درصد قیمت سوخت را پرداخت میکنند و بقیه یارانه آنها روی لاستیک، روغن و غیره پخش میشود اما چون قیمت سوخت بالا رفته باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند.
علی راستگو، عضو شورای شهر، در مخالفت با این مورد با بیان اینکه باید هزینهکردهای یک راننده اتوبوس مشخص شود تا بتوان میزان یارانه لازم را مشخص کرد، تصریح کرد: کاهش یارانه رانندگان را باید روی احتیاجات اساسی یک راننده توزیع کرد و افزایش ناگهانی قیمت ممکن است تبعات اجتماعی به دنبال داشته و خانواده رانندگان اتوبوسها ناراضی باشند.
علیرضا پاکفطرت، شهردار شیراز، نیز در مورد این مطلب اظهار کرد: شهرداری قصد قطع کردن یارانه را نداشته و بین نحوه پرداخت یارانه تفاوتی نبوده و ما میتوانیم یارانه را روی لاستیک و روغن به رانندگان داد و اگر یارانه روی سوخت اعمال شود و رایگان و یا ارزانتر ارائه شود موجب هدر رفتن سوخت و عدم صرفهجویی رانندگان میشود.
وی با بیان اینکه روشن ماندن بیهوده ماشینها آلودگی هوا را به دنبال دارد، افزود: اگر لاستیکی سائیده شد و حادثهای ایجاد کرد راننده میگوید به ما لاستیک ندادند و نمیگوید که کل یارانه روی سوخت پرداخت شده و مانند زمانی که نان نیمه رایگان بود خیلی از افراد جامعه اسراف میکردند اما وقتی قیمت نان آزاد شد، اسراف کم شد.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه سوخت رایگان یا یک سوم بهاء نباید به رانندگان پرداخت شود، خاطرنشان کرد: یارانه باید روی روغن، لاستیک و بیمه پخش شده و مدیریت اتوبوسرانی تشخیص میدهد یارانه را در چه مقطعی اعمال کند که تأثیر بیشتری داشته باشد.
درخواست شهرداری برای اصلاح مصوبه با شرط اطلاعرسانی دقیق به رانندگان برای جلوگیری از تبعات اجتماعی آن تصویب شد.