رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر معتقد است با توجه به این که طی سالهای اخیر بارها کاندیداتوری شهر شیراز به عنوان «شهر خلّاق ادبی» مطرح شده می توان شیراز را در این حوزه برند کرد.
شهرراز / حسین مالکی / مشروح گفتگو با سولماز دهقانی در خصوص ظرفیت های شیراز، جذب گردشگر، شهرخلاق ادبی و ... را در ادامه می خوانید.
با توجه به ظرفیتهای پیداوپنهان شیراز در زمینههای فرهنگی، مذهبی و گردشگری، چگونه میتوان اقتصاد رویدادمحور را برای این شهر تعریف کرد؟
شهر شیراز با همه ظرفیتهای گردشگری که دارد، تنها ایام خاصی از سال را پذیرای بیشترین تعداد مسافران است و در دیگر زمانها ورود مسافران به شهر کم و بهاصطلاح low season است. مسأله دیگری که شهر شیراز در سالهای اخیر با آن مواجه شده، خشکسالی و بارشهای کم است که سبب شده این شهر در اغلب روزهای پاییز و زمستان از هوای مطلوبی برای گردشگران برخوردار باشد؛ در نتیجه فرصتی به وجود آمده تا بتوانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم و high season را به بهار و اوایل پاییز محدود نکنیم. برای ورود مسافران به شیراز در این ایام نیازمند برنامهریزی هستیم، در تمام کشورهای دنیا هم برنامه تورها براساس رویدادهای کشور مقصد تنظیم میشود و هرساله این برنامهها در همان زمان معین به اجرا درمیآیند. پس ما هم با ایجاد تقویم رویدادها و اجرای برنامههای مشخص و قطعی در هر سال میتوانیم با تبلیغات شایسته و مناسب در سطح ملی و بینا لمللی اقتصاد گردشگری را رونق ببخشیم.
به نظر شما اقتصاد رویدادمحور چه ملزومات و پیشنیازهایی دارد و چگونه میتوان این شرایط را در شیراز مهیا کرد؟
اقتصاد رویداد حور قطعاً ملزوماتی دارد که متأسفانه در شیراز یا این ملزومات را نداریم، یا آنکه بسیار ضعیف است. مانند هماهنگی میان بخشهای مختلف دخیل در امر گردشگری، هماهنگی متولیان برگزاری رویدادها، تعریف رویدادهای جدید و تقویت رویدادهای پیشین، تبلیغات مناسب، استفاده از توان و فکر تشکلهای مردمنهاد در برگزاری رویدادها، تشکیل دبیرخانه رویدادها و تدوین تقویم رویدادهای ملی، مذهبی و بینالمللی، تقویت و افزایش زیرساختهای گردشگری، ایجاد فضاهای جدید جهت برگزاری رویدادها و...، که اینها از جمله مواردی هستند که باید در بحث اقتصاد رویدادمحور مورد توجه قرار گیرند.
به نظر شما کدام رویدادهای فرهنگی را میتوان برای شیراز تعریف کرد که هم سبب رونق گردشگری و تحول اقتصادی شود و هم مثل جشنواره فیلم کن ـ بهویژه با توجه به حضور سعدی و حافظ و ملاصدرا و دیگر شخصیتهای بلندمرتبه فرهنگی در این شهر ـ بتوان آن را به نام شیراز ثبت کرد؟
با توجه به این که طی سالهای اخیر بارها کاندیداتوری شهر شیراز به عنوان «شهر خلّاق ادبی» مطرح شده ـ اما متأسفانه در حد حرف باقی مانده و اقدام جدی در این راستا انجام نگرفته است ـ میتوان شیراز را در این حوزه برند کرد و برای مثال جایزه ادبی فاخری در سطح بینالمللی برای شهر شیراز تعریف کرد تا همهساله یا هر دوسال یکبار این جایزه به آثار داستانی پرفروش در دنیا تعلق گیرد، یا بهترین اثر و نویسنده ادبیات کودک تقدیر شود. ناگفته نماند که شیراز در بحث ادبیات کودک پیشتاز بوده و هست. انتخاب شهر شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی میتواند در جذب گردشگر بسیار موثر باشد؛ چرا که اصولاً ایده شهرهای خلاق برای توجه ویژه به شهرهای دارای پتانسیل گردشگری مطرح شده است.
کوششها برای انتخاب شیراز به عنوان شهر خلّاق ادبی در چه مرحلهای قرار دارد؟
هفته آینده آقای مستکین رئیس بخش فرهنگی کمیته یونسکو در ایران ـ که بحث شهرهای خلّاق مربوط به اوست ـ برای انتخاب هیأترئیسه انجمن دوستداران حافظ به شیراز سفر میکند. امیدوارم در جلسهای که با او خواهیم داشت، مقدمات این کار فراهم شود.
برگزاری رویدادهای فرهنگی مذهبی و...، تا چه اندازه به افزایش برندینگ شیراز در جهان به عنوان شهری فرهنگی کمک میکند؟
تاثیر زیادی دارد، اما در برگزاری رویدادها باید به امکانات و داشتههای خود بنگریم. در حوزه فرهنگی و مذهبی، شیراز ظرفیت برندشدن را دارد، اما باید آن را تقویت کرد و اگر به صورت تخصصیتر کار کنیم، برندسازی بهتری کردهایم. ما در حوزه ادبیات و صنایعدستی حرف برای گفتن داریم، در حوزه آدابورسوم، اقوام، غذاهای محلی، و همچنین در حوزه IT میتوانیم حرفهایی برای گفتن داشته باشیم؛ بهشرط آنکه از این داشتهها حمایت شود.
آیا برگزاری رویدادهای فرهنگی در شیراز، در افزایش نشاط اجتماعی شهروندان شیرازی هم تاثیری دارد؟
قطعاً پیش از آنکه گردشگران از این رویدادها استفاده کنند، جنبوجوش و فضای تحرکی که با برگزاری هر رویداد در شهر به وجود میآید، در روحیه شهروندان تاثیر بهسزایی دارد و باعث افزایش نشاط اجتماعی می شود. ازسویی با برگزاری چنین رویدادهایی، حس شخصیتی که به شهروندان انتقال مییابد و حس تعلقی که آنها نسبت به شهر پیدا میکنند، بسیار با ارزش است. این رویدادها بهویژه فرصتی است برای شکوفایی و پیشرفت جوانان شهر.
اقتصاد رویدادمحور در وهله نخست منجر به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد. در زمینه گردشگری شیراز چه نیازمندیها و کاستیهای زیربنایی دارد؟
اشاره کردم که در حوزه زیرساختها ضعفهای زیادی داریم؛ از سیستم حملونقل شهری گرفته تا مراکز اقامتی، بازارها، آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی، و ناهماهنگیهایی که وجود دارد. بارها مشاهده شده در ایامی که ضرورت ندارد و بخشنامه هم نشده، بازار یا بخشی از فضاهای گردشگری تعطیل بوده است که این موضوع باعث دلخوری گردشگران داخلی و خارجی شده است. ازسویی در این زمینهها اطلاعرسانی ضعیف و تبلیغات مناسب انجام نمیشود و هنوز بسیاری از آثار و ابنیه تاریخی برای گردشگران ناشناخته است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز