امروز: شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

فرصت‌های کلانشهر شیراز در بستر ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی شهری بررسی شد

وبینار ملی تخصصی شناسایی فرصت‌ها در بستر ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی شهری به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز و با حضور صاحب‌نظران حوزه مدیریت برگزار شد، در این وبینار همگان بر ضرورت توسعه تعاملات کلانشهر شیراز برای حضور در عرصه جهانی تاکید کردند. 

 

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی شورای اسلامی شهر شیراز، رییس شورای اسلامی شهر شیراز در وبینار تخصصی شناسایی فرصت‌ها در بستر ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی شهری که از سوی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شده بود،  با بیان اینکه حوزه ارتباطات با توجه به خاستگاه مردمی شوراهای اسلامی شهرها از اهمیت بسزایی برخوردار است، ابراز داشت:  برای نمونه، در هفته شیراز وبیناری با حضور متخصصان شیرازی مقیم خارج از کشور برگزار شد که سبب شد تعاملاتی میان مدیران شهری و شهروندان شیراز  ایجاد شود و چنین رویکرد‌هایی می‌تواند  فرصت‌های بدیلی در زمینه ارتباطات در کلانشهر شیراز ایجاد کند. 

هزینه مدیریت شهر‌ها از طریق تبادل اطلاعات بین‌المللی کاهش می‌یابد
«سید عبدالرزاق موسوی» از تبادل تجربیات و دانش و تقویت همکاری‌ها در سطوح مختلف سخن گفت و این نکات را از اساسی‌ترین موضوعات در دیپلماسی شهری خواند و گفت: کاهش هزینه‌مدیریت شهرها از طریق تبادل تجارب در سطوح بین‌الملل از مولفه‌های اساسی عصر ارتباطات و اطلاعات است.      

 کلانشهر شیراز در حوزه بین‌الملل پیشرو است
دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی نیز که میهمان این نشست بود، ابراز داشت که در همه ابعاد نیازمند ارتباطات و تعاملات بین‌المللی هستیم.
«گشتاسب مظفری» با بیان اینکه ضرورت توسعه ارتباطات بر هیچ مدیر شهری پنهان نیست، تاکید کرد: دیپلماسی شهری می‌تواند به‌مثابه فرصت یا تهدید قلمداد شود؛ بدین‌گونه که فرصت‌ها، گشایش بخش زندگی مردم به‌شمار می‌روند و شناخت تهدیدها از بروز رخدادهای ناخوشایند عرصه بین‌المللی جلوگیری می‌کند که بر معیشت مردم تاثیرگذار است.
وی کلانشهر شیراز را در حوزه بین‌الملل پیشرو خواند و بیان داشت:  است. این شهر در دو دهه گذشته، توانسته است با ایجاد همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه زمینه تعاملات جهانی را فراهم سازد. 
به گفته دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی در موضوع دیپلماسی شهری نیازمند اجماع ملی، تدوین سیاست خارجی شهری و سیاست ملی شهری هستیم.
مظفری افزود: مجمع شهرداران آسیایی در سال ۲۰۰۸ با ابتکار و پیشنهاد شهرداری تهران شکل گرفت و این رخداد سبب ارتقای برند شهر تهران در میان شهرهای کشور و پیشرفت برند جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین‌الملل شود. 

 تقویت دیپلماسی شهری راهکار جهانی شدن است
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه دیپلماسی،  ابزاری برای عمل متوازن و هماهن منطق‌های و بین‌المللی در راستای منافع ملی است، گفت: دیپلماسی شهری از ابعاد بسیار مهم پارادیپلماسی  یا دیپلماسی فروملی است که دربرگیرنده ۶ مفهوم امنیت شهری، توسعه شهری (انسانی، کالبدی و تکنولوژیکی)، اقتصاد شهری، شبکه شهری، نمایندگی شهری و فرهنگ شهری است.  
«سعید نظری» ابراز داشت: ضروری است مدیریت شهری در ارتباطات بین‌المللی، مواردی همچون توسعه انسانی، جذب سرمایه‌گذار و توسعه گردشگری را مدنظر قرار دهد و صرفاً برتعامل عمومی متمرکز نباشد.  
نظری دیپلماسی شهری را نیازمند سیاستگذاری و برنامه مدون در ابعاد مختلف دانست و تصریح کرد: سیاست‌ها و استراتژی‌های دیپلماسی شهری باید در برنامه‌های راهبردی و پنج‌ساله شهرداری و سیاستگذاری‌های شورای اسلامی شهر تدوین شود. 
او با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی به‌منظور توسعه شهرها بهره گرفت، گفت: سازمان یونسکو یا بانک جهانی از جمله سازمان‌هایی به‌شمار می‌روند که قادرند بر توسعه فرهنگی شیراز تاثیرگذار باشند. 
به باور نظری، ضعف ساختار اداری در شهرداری‌ها موجب تضعیف دیپلماسی شهری  می‌شود. 
رییس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: ارتباطات بین‌الملل در شهرداری‌ها باید توسط یک اداره مستقل مدیریت و برنامه‌ریزی شود. 
او گفت: اگر به جهانی شدن شهرها فکر می‌کنیم، راهکار آن تقویت دیپلماسی شهری با یک ساختار برنامه‌ریزی‌ شده، منسجم و پویا در نهاد شهرداری‌و شورای اسلامی شهر است.  

 ویژگی مدارا، شاخص اساسی شیراز در برندسازی است
معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز نیز در این وبینار، عنصر اصلی اقتصاد سرمایه داری را رقابت خواند و گفت: رقابت بین دولت‌ـ‌ملت‌ها شکل می‌گیرد تا عنصر اصلی سرمایه داری رشد کند. 
«احسان یاری» بیان داشت: چنانچه برندسازی  رخ دهد، شهرها می‌توانند باعنوان بخش اجرایی دیپلماسی رسمی نقش‌آفرینی کنند.
او افزود: شیراز در حوزه ویژگی‌های تاریخی واجد شرایط برندسازی است؛ زیرا این شهر جایگاهی تاریخی در حوزه فرهنگ و تمدن ایران دارد؛ همچنین در حوزه زبان فارسی که جایگاه شیراز باعنوان قطب زبان فارسی مطرح است و سلاطین زبان فارسی ازنظر تولید آثار در این شهر زیسته‌اند و سوم، عنصر اساسی زیست سیاسی و اجتماعی آن است که کمتر دیده شده و شامل ویژگی مداراست. 
این استاد دانشگاه ویژگی مدارا را شاخصی اساسی در ساختن برند برای کلان شهر شیراز دانست و ادامه داد: همچنین این شهر  در حوزه گردشگری سلامت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. 

 دیپلماسی شهری تنها، خواهرخواندگی شهر‌ها نیست
رییس اداره ارتباطات بین‌الملل شهرداری شیراز نیز این نشست با اشاره به اینکه جهانی‌شدن، شهری‌شدن جهان و ظهور شهرهای جهانی زیربنای ماهیت نظام بین‌المللی را تغییر داده است، گفت: دیپلماسی شهری به‌منزله معلول پدیده‌هاست در نتیجه، شهرها به عنوان بازیگران اصلی در عرصه روابط بین‌الملل مطرح شدند و در واقع شهرداران را دیپلمات‌های جدید جهانِ معاصر، تلقی می‌کنند.
«هاشم مظاهری‌زاده» اظهار کرد: اینکه همه دیپلماسی شهری در خواهرخواندگی و روابط بین شهری یا روابط شهر با شهر باشد خطایی است که به عنوان نقطه ضعف قلمداد می‌شود. 
او توضیح داد: اینچنین دریافت می‌شود که در اصل، خواهرخواندگی و امضای تفاهم‌نامه همکاری پیمانی دائمی است و تحولات کلان بین‌المللی بر آنها اثر نمی‌گذارد و جابه‌جا شدن مدیران شهری در آن تاثیرگذار نیست؛ درحالیکه درحوزه خواهر خواندگی باید حتماً استراتژی داشته باشیم. 
پایان پیام/

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۲:۲۶:۵۱

دیدگاه های شما