امروز: چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

بررسی پروژه‌های بزرگراه قره پیری، بازنگری طرح تقاطع نواب-کمربندی و روشنایی ورودی جنوب غربی شیراز در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا

در دویست و سی و پنجمین جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، سه موضوع «بزرگراه قره پیری»، «بازنگری طرح تقاطع نواب-کمربندی» و «روشنایی ورودی جنوب غربی شیراز» مورد بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، در حاشیه این جلسه در خصوص طرح بزرگراه قره پیری، گفت: شرکت عمران شهر جدید صدرا به منظور توسعه و بهبود جریان های حمل و نقل و ترافیکی برون شهری با شهر شیراز به عنوان شهر مادر مجاور خود، طرح بزرگراه قره پیری را به عنوان کوتاهترین مسیر ارتباطی بین این دو شهر در برنامه خود قرار داده است.
دکتر «نواب قائدی» ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از این محور اتصالی در محدوده و حریم شهر شیراز واقع شده و آزادسازی محدوده مذکور بایستی با هماهنگی و همکاری شهرداری شیراز انجام شود، موضوع تملک موردمسیری جهت تعیین تکلیف به شورای اسلامی شیراز ارسال شده است.
وی به مسیرهای ارتباطی موجود، اتصال آزادراه شیراز اصفهان و تغییرات ترافیکی محدوده شمال و شمال غرب شیراز و نیز زیرساخت‌های حمل و نقل همگانی ریلی و غیرریلی پیش بینی شده اشاره کرد و افزود: برای جابجایی مسافر بین این دو شهر، پس از ارائه گزارش و بحث و تبادل نظر در این کمیسیون مقرر شد شرکت عمران صدرا گزارش کاملی از بزرگراه قره پیری شامل مطالعات فنی و ترافیکی، سوابق طرح و مصوبات بالادستی، میزان املاک موردمسیری در حریم شیراز، برآورد هزینه تملکی و همچنین مدل های سرمایه گذاری پیشنهادی برای تأمین هزینه موردنیاز تملکی و اجرایی پروژه را ارائه کند تا معاونت حمل و نقل ضمن انطباق طرح با مطالعات جامع حمل و نقل شیراز، با در نظر گرفتن تغییرات ترافیکی محدوده شمال غرب، طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده و به این کمیسیون گزارش کند تا تصمیم مقتضی اتخاذ شود.  
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در ادامه به بازنگری طرح تقاطع غیرهمسطح نواب-کمربندی اشاره کرد و بیان داشت: این تقاطع در راستای تکمیل رینگ پیرامونی شهری و بر فراز محور کمربندی پیشبینی شده و با هدف برقراری ارتباط بلوار رحمت و بلوار نواب و شهرک کوشک میدان به بلوار طرح توسعه جنوب و بالعکس، ارتباط بلوار طرح توسعه جنوب به بلوار احمدبن موسی، ارتباط مسیر کمربندی غرب به بلوار احمد بن موسی، ارتباط شهرک مهدی آباد به بلوار نواب و بلوار احمد بن موسی طراحی شده است تا بتواند تمامی ارتباط های فوق را بدون تداخل و بصورت غیرهمسطح و ایمن تامین کند.
قائدی به مشکلات تملکی و اجرایی پیش روی پروژه تقاطع غیر همسطح نواب-کمربندی اشاره کرد و افزود: این پروژه که بصورت یک طرح شبدری کامل و یک پل چپگرد پیشنهاد شده بود، مشکلات تملکی و اجرایی زیادی را پیش روی خود داشت، که حدود 85000 مترمربع املاک موردمسیری، هزینه زیاد و مسائل حقوقی پیچیده تملکی و وجود معارضین تأسیساتی مانع از امکان اجرای طرح مذکور در آینده ای نزدیک شده است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر شیراز  نیاز به ایجاد دوربرگردان ایمن و استاندارد در محور کمربندی و کاهش حوادث ترافیکی این محور، تأمین دسترسی های موردنیاز در محدوده تقاطع و احداث تقاطع مدافعات سلامت و افزایش بار ترافیکی بلوار احمدبن موسی، را از ضروریات احداث این تقاطع برشمرد و ادامه داد: در این راستا به منظور بهینه سازی و کاهش مشکلات اجرایی و هزینه های تملکی آن، طرح تقاطع نواب- کمربندی مورد بازنگری قرار گرفت، به گونه ای که امکان فاز بندی طرح در کوتاه مدت و بلند مدت و نیز اجرای بخشی از آن در فاز اول میسر شود.
وی در خصوص طرح اصلاحی این پروژه یادآور شد: طرح اصلاحی این پروژه شامل دو روگذر شرق به غرب و غرب به شرق در کمربندی و مدیریت همسطح ترافیکی محدوده تقاطع در قالب فاز اول مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد که بلافاصله نسبت به تهیه نقشه های فاز دو و پیگیری مقدمات اجرایی آن اقدام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در ادامه در خصوص بحث روشنایی ورودی شیراز از سمت جاده بوشهر به عنوان یکی از ورودی های اصلی شیراز نیز اظهار داشت: در طی سال گذشته و پیرو برگزاری جلسات مختلف با ارگانهای مربوطه، با توجه به واقع شدن مسیر مذکور در خارج از محدوده شهری و محدودیت های قانونی شهرداری و شرکت توزیع برق برای همکاری در این پروژه، برای کمک به اجرای آن و ایجاد هماهنگی لازم تفاهم نامه ای سه جانبه فی مابین اداره کل راهداری، شهرداری و شرکت توزیع شیراز بدین منظور منعقد شد تا هر یک از طرفین بخشی از هزینه های آن را تأمین کنند. 
قائدی افزود: با توجه به افزایش هزینه های پروژه در طی یکسال اخیر مقرر شد ظرف مدت حداکثر دو هفته در خصوص به روز رسانی برآورد هزینه و تقسیم بندی نحوه انجام کار و تعهدات طرفین، تفاهم لازم صورت پذیرد و تفاهم نامه نهایی به امضای طرفین رسانده شود تا نسبت به شروع عملیات اجرایی پروژه اقدام شود.
پایان/

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۹:۵۶:۵۲

دیدگاه های شما