امروز: پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

برگزاری نشست علمی تخصصی با موضوع بررسی اجرای طرح ترافیک بلوار ایمان شمالی و تقاطع غیر همسطح قصرالدشت

نشست علمی تخصصی با موضوع بررسی اجرای طرح ترافیک بلوار ایمان شمالی و تقاطع غیر هم سطح قصرالدشت با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی موسسه آموزش عالی پاسارگاد شیراز و بسیج دانشجویی این موسسه روزسه شنبه مورخ 1/6/1401 با حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر شیراز جناب آقای مهندس محمدتقی تذروی نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ، جناب آقای مهندس ترابی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمند سازی، جناب آقای مهندس سلطانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ( به صورت مجازی ) و اعضای هیئت علمی برخی از دانشگاه های استان در محل شورای اسلامی شهر شیراز ( سالن کمیسیون ) برگزار گردید .

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد ا…حسین (ع) توسط نائب رئیس شورا آغاز شد .

در این نشست که با محوریت ضرورت اجرا یا عدم اجرای تقاطع فلکه قصرالدشت با حضور نمایندگان شرکت مشاور طرح این پروژه(هگزا) برگزار شد، 6 واریانت پیشنهادی جهت بازنگری این تقاطع مطرح شد و اعلام گردید که این پیشنهادات تا زمان اعلام نظر دانشگاه علم و صنعت پیرامون طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر شیراز و انتخاب گزینه ارجع، متوقف می ماند.

پیشنهادات شرکت مشاور هگزا جهت پروژه تقاطع قصردشت شامل 6 مدل پیشنهادی روگذر است که تأکید اصلی بر روی واریانت روگذر قصردشت تا قبل از میدان معلم با دو باند در هر طرف می باشد.

محمد تقی تذروی در ابتدای جلسه عنوان کرد :تقاطع غیر هم سطح ایمان شمالی و قصرالدشت در دور چهارم شورای اسلامی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته بود و تاکنون متوقف مانده بود و هم اکنون ضرورت یا عدم ضرورت این تقاطع مورد بررسی قرار گرفته است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست با اشاره به قرارداد شهرداری شیراز با دانشگاه شیراز برای تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک این کلانشهر در سال 92 و خاتمه دادن به این قرارداد به دلیل عدم موفقیت، گفت: در حال حاضر شهرداری قراردادی پیرامون این طرح جامع با دانشگاه علم و صنعت منعقد نموده و مقرر شده تا مهرماه سال جاری این طرح به شورا ارائه شود.

محمدتقی تذروی افزود: با مبنا قرار گرفتن طرح جامع جدید حمل و نقلی و ترافیک شهر شیراز، راه و مسیر حرکت کاملا روشن خواهد شد و براساس نیازهای شهر و منطبق با طرح پروژههای حمل و نقلی اولویت بندی و اجرایی طرح ها دنبال خواهد شد .

وی با تأکید بر این که شورای ششم در قالب برنامه، نیازسنجی و ضرورت ها پروژه های حمل و نقلی را دنبال و اولویت بندی خواهد کرد گفت: شهر به عنوان یک موجود زنده هم تقاطع می خواهد هم پیاده راه، اما اجرای پروژه ها باید منطبق با طرح و براساس برنامه و متناسب با نیازها باشد و با این نگاه اولویت بندی و بودجه ریزی انجام شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز هم با بیان این که در اجرای پروژه های شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک باید ضمن مبنا قرار دادن مطالعات جامع، ابعاد مختلف اجرای پروژه و تبعات آن را مورد توجه قرار داد، گفت: هر کاری در شهر انجام میشود باید منطبق بر مطالعات، برنامه و طرح جامع شهر باشد.

غلامعلی ترابی با اشاره به این که اگر در اجرای پروژهای اشتباهی صورت گرفته، دلیلی ندارد، پروژه های متعاقب یا مکمل آن ادامه یابد، افزود: اولویت هر پروژه شهری متناسب با زمان و موقعیت تصویب آن است، امکان دارد پروژهای که امروز ضرورت است با توجه به روند رشد و توسعه شهر و تغییر و تحولات 10 سال دیگر اصلا اولویتی نداشته باشد.

ترابی تأکید کرد: اعتقاد دارم هر جا جلو ضرر را بگیری منفعت است.

 وی افزود: در پروژه تقاطع قصرالدشت ضمن این که منتظر طرح جامع حمل و نقلی شهر شیراز هستیم اعتقاد دارم به مباحث شهرسازی و زیست محیطی منطقه توجه لازم صورت نگرفته لذا اجرای طرح باید متوقف گردد و در صورت لزوم اجرا می بایست بازنگری اساسی بر روی آن صورت پذیرد.

ترابی تأکید کرد: در شهر شیراز در حوزه حمل و نقل و ترافیک باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد و در کنار توجه به اجرای زیرساخت های حمل و نقلی، توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش پیاده راهها، استفاده از حمل و نقل پاک مانند دوچرخه را در دستور کار قرار داد و در نهایت اتفاقی را رقم زد که آسایش و آرامش مردم شهر و حفظ سلامت عمومی را به دنبال داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر پروژهای ضرورت اجرا یا اولویت خود را از دست داده باید از دستور کار خارج شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پاسارگاد هم با بیان این که پروژه تقاطع قصردشت با نیاز شهروندان همخوانی ندارد، گفت: رابطه شهر و شهروندان یک رابطه دوسویه است و باید استفاده از نظر شهروندان در اجرای طرح ها مورد توجه قرار گیرد.

سید سعید نبی زاده افزود: با اجرای این پروژه مشکلات زیادی در این محور از ابعاد مختلف ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این که باید چگونگی اولویتبندی طرحهای تقاطع غیرهمسطح در شهر شیراز تعریف شود، اظهار داشت: اولویتبندی و تقدم و تأخر اجرای پروژهها میبایست براساس مدلهای پیشبینی شده، امکان سنجی، بودجه ریزی و مهندسی ارزش باشد.

وی تأکید کرد: اجرای پل و تقاطع های غیرهمسطح در مرکز شهر این پیام را به شهروندان میدهد که ماشین ها و وسایل حمل و نقلی خود را به داخل شهر بیاورید.

نبی زاده افزود: این که خیابان ایمان شمالی را یک خیابان شریانی درجه 1 بدانیم کاملا غلط است. این در حالی است که اجرای خیابان دو طبقه در این محور نیز کاملا با معیارهای شهرسازی در یک منطقه با بهترین کیفیت مغایرت دارد.

این استاد دانشگاه بر لزوم تغییر پارادایم های حمل و نقلی برای بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز تأکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز نیز  با بیان این که امروز کشورهای پیشرفته و صاحب نام دنیا در عرصه احداث پل و تقاطعهای غیرهمسطح به این نتیجه رسیده اند که این کار در داخل شهرها اشتباه است گفت: در شهرهای بزرگ دنیا همه میخواهند از شر پلها و تقاطع ها خلاص شوند اما در شهر شیراز ما میخواهیم پل و تقاطع پشت سر هم در مرکز شهر ایجاد کنیم.

دکتر اصلان جنوبی افزود: خیابان همت شمالی به واسطه کاربری هایی که در آن وجود دارد به هیچ وجه یک خیابان شریانی درجه 1 نیست و احداث تقاطع در میدان قصرالدشت یک اشتباه بزرگ شهرسازی است.

وی افزود: مطالعات جامع حمل و نقل هم توسط کسانی  تدوین شده که سخت افزاری بوده اند و از نظر مهندسین شهرساز در گوشه و کنار استفاده شده، لذا دیدگاه شهرسازی مطالعات این گونه تقاطع ها و پل ها در سایه بوده است.

وی تصریح کرد: در طرح جامع حمل و نقل شیراز، این کلانشهر با شهرهای پکن، لندن و پاریس مقایسه شده در حالی که هندسه شهری، توپوگرافی، جمعیت و سفرهای درون شهری شیراز به هیچ وجه قابل مقایسه با این شهرها نیست، لذا نمی توان گفت چون شهرلندن رینگ دارد ما هم باید رینگ حمل و نقلی برای شهر شیراز تعریف کنیم.

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۱۶:۰۰:۰۱

دیدگاه های شما