امروز: دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
شورای اسلامی شهر شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز

اقتصاد دانش بنیان یکی از محور های اصلی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است

دکتر مهدی نصیری، نائب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر با گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن عنوان کرد: سال جدید همزمان با شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین» تلاشها در راستای خلق آیندهای متکی بر دانش و فناوری را بین جامعه علمی و صنعتی کشور دو چندان نموده است. آینده ای که نوید ارتباطی عمیق و مستحکم بین دانشگاه با فضای جامعه و صنعت را می دهد و البته به بدنه حوزههای شهرداری خون تازه تزریق میشود. در یک دهه گذشته محوریت شعارهای سال بر پایه «اقتصاد و تولید» نامگذاری شده است و اکنون شاهد تبیین مستقیم جریان دانشبنیان در مأموریتهای کشور هستیم. اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای اصلی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که میتواند با افزایش بازدهی کار و سرمایه و همچنین گسترش تولید در کشور، رشد بهرهوری اقتصادی را رقم بزند. با تزریق فناوری و نوآوری به فضای صنعت، بهبود چرخه تولید و افزایش نرخ اشتغال در کشور اتفاق میافتد.

عضو هیات رئیسه شورا توضیح داد: شرکتهای دانشبنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاریسازی نتایج تحقیق و افزارهای مربوط) تشکیل میشود. هستههای فناوری شامل تیمهایی دارای ایدهی محوری همراه با طرح اولیه با مشخصات فنی و بررسی کلی بازار بوده و در پی راه اندازی کسب و کار خود و تاسیس شرکت هستند. در سالهای گذشته شاهد خروج نخبهها بودیم ولی چندیست که تیمها و شرکتها نیز خارج میشوند و این به معنای خروج سرمایه معنوی، انسانی و مالی است که باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس مرکز پژوهش­های شورا همچنین تصریح کرد: شهرداری نگرانی توانمندی علمی شرکتهای دانشبنیان را نباید داشته باشد چرا که معاونت علمی ریاست جمهور به عنوان محور اصلی این زیستبوم نظارت های سختگیرانهای دارد. وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ «قانون جهش تولید دانش بنیان» توسط مجلس اعلام شد و توسط ریاست محترم جمهور به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است .بند الف ماده یک این قانون این عنوان را مطرح میکند که سالانه کلیه دستگاههای اجرایی موظفند فهرست اقلام راهبردی خود و نیز توانایی های فناورانه داخلی و خلأهای موجود کشور و برآورد ارزش و زنجیرههای تامین هرکدام را با تعیین اولویتها به شورای راهبردی فناوریها و تولیدات دانش بنیان اعلام کنند. در تبصره ای که ذیل ماده ۱ وجود دارد موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی مجازند سالانه بخشی از درآمد و یا امکانات خود را برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید اقلام راهبردی اولویتدار از طریق مشارکت و همکاری با شرکتها و موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری سرمایه گذاری و هزینه کنند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی در ادامه خاطر نشان کرد: نمونه موفق این موضوع را  در نمایشگاه محصولات دانشبنیان سازمان حمل و نقل ریلی شیراز شاهدیم که شامل ۵۳ محصول است که به صورت دانش بنیان در سالهای اخیر توسط این سازمان مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین نیازمندیهای جدید این سازمان به شرکتهای دانشبنیان اعلام شده که اگر کسی یا شرکتی میتواند چنین محصولی را تولید کند این سازمان مشتری آن محصول خواهد بود.

دکتر نصیری در بخش دیگری از نطق خود توضیح داد: جذب منابع مالی استانی و ملی اختصاص داده شده به شرکت های دانش بنیان فقط از راه تعریف پروژه های نوآورانه و یا خرید محصولات فناورانه از این شرکت ها امکان پذیر است و باید شهرداری برنامه جدی در این زمینه داشته باشد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: جذب منابع صندوق نوآوری و شکوفایی شیراز نسبت به کلان شهرهای دیگر و عدم مداخله شهرداری به عنوان سهامدار این صندوق در این سال‌ها جای بحث و تامل دارد که چرا این قصور صورت گرفته؟ حتی سهام شهرداری شیراز در این صندوق به زودی به یک سوم خواهد رسید  زیرا نه تنها در این سال­ها استفاده ای نداشته ایم بلکه کمکی هم به تقویت آن نکرده‌ایم.

عضو هیات رئیسه شورا تاکید کرد می بایست فعالیت‌ها و اقدامات دونده تازه‌نفس شهرداری شیراز یعنی مرکز نوآوری و فناوری مورد عنایت شهردار محترم و معاونین خود قرار گیرد و دستورات لازم به منظور تقویت و تثبیت فعالیت های مثبت آن مرکز داده شود. می­بایست ضعف‌ها را برطرف کرد و تصمیمات و فعالیت‌های مرکز نوآوری به رسمیت شناخته شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی توضیح داد: معاونت علمی ریاست جمهور بعضاً ۵۰ درصد هزینه‌های سازمان‌هایی که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند و محصولات آنان را خریداری میکنند را تقبل می‌کند. در حال حاضر مبلغ قابل توجهی از هزینه حمل و نقل هوشمند شهر اصفهان را معاونت علمی تقبل کرده است.  چون به عنوان شهر اول پیشتاز بوده معاونت علمی نصف هزینه‌ها را تقبل کرده است.   یا کارخانه نوآوری مشهد با حدود 7/3  هزار هکتار فضا با کمک معاونت علمی تجهیز شده است و نیازسنجی‌های عمومی از طریق این مرکز اعلام می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش­ها در ادامه گفت: در مقایسه با تهران، مشهد اصفهان و تبریز که جذب منابع مالی قابل توجهی دارند عملکرد شهرداری شیراز ضعیف و نمره منفی آن نشان از اولویت نبودن موضوعات نوآوری در بدنه شهرداری است. شهرداری شیراز با تاخیر زیاد نسبت به ایجاد مرکز نوآوری با حداقل فضا و امکانات و عدم حضور شهرداری به عنوان یک مهره تاثیر گذار و قدرتمند در اکوسیستم نوآوری شهر باعث عقب ماندگی کلانشهر شیراز در چرخه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌وری مناسب از آن‌ها شده است. عدم جذب منابع مالی معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت کمک به چرخه اقتصادی شرکت‌های فناور شهر شیراز بخشی از این عقب‌ماندگیست.  شهرداری با ورود جدی‌تر در این عرصه نه تنها باعث جلوگیری از خروج نخبگان از شیراز به دیگر کلان‌شهرها می‌شود بلکه می‌تواند به پروژه های خاص و منحصر به فرد خود سرعت ببخشد و با هزینه های کمتر اهداف خود را محقق کند.

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی،معماری و هوشمندسازی تاکید کرد: درسالی که مقام معظم رهبری با عنوان دانش بنیان نامگذاری کرده‌اند باید دستگاه‌ها نگاه ویژه‌تری به این مسائل داشته باشند و فرصت خوبی است که شیراز این عقب ماندگی چندین ساله  اکوسیستم نوآوری خود را برطرف کند و شهرداری به عنوان یک مشتری بالقوه محصولات نوآورانه نقش مهمی در تقویت این عرصه خواهد داشت.

دکتر مهدی نصیری نائب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر با گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن عنوان کرد: سال جدید همزمان با شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین» تلاشها در راستای خلق آیندهای متکی بر دانش و فناوری را بین جامعه علمی و صنعتی کشور دو چندان نموده است. آینده ای که نوید ارتباطی عمیق و مستحکم بین دانشگاه با فضای جامعه و صنعت را می دهد و البته به بدنه حوزههای شهرداری خون تازه تزریق میشود. در یک دهه گذشته محوریت شعارهای سال بر پایه «اقتصاد و تولید» نامگذاری شده است و اکنون شاهد تبیین مستقیم جریان دانشبنیان در مأموریتهای کشور هستیم. اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای اصلی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که میتواند با افزایش بازدهی کار و سرمایه و همچنین گسترش تولید در کشور، رشد بهرهوری اقتصادی را رقم بزند. با تزریق فناوری و نوآوری به فضای صنعت، بهبود چرخه تولید و افزایش نرخ اشتغال در کشور اتفاق میافتد.

عضو هیات رئیسه شورا توضیح داد: شرکتهای دانشبنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاریسازی نتایج تحقیق و افزارهای مربوط) تشکیل میشود. هستههای فناوری شامل تیمهایی دارای ایدهی محوری همراه با طرح اولیه با مشخصات فنی و بررسی کلی بازار بوده و در پی راه اندازی کسب و کار خود و تاسیس شرکت هستند. در سالهای گذشته شاهد خروج نخبهها بودیم ولی چندیست که تیمها و شرکتها نیز خارج میشوند و این به معنای خروج سرمایه معنوی، انسانی و مالی است که باید جلوی آن گرفته شود.

 

رئیس مرکز پژوهش­های شورا همچنین تصریح کرد: شهرداری نگرانی توانمندی علمی شرکتهای دانشبنیان را نباید داشته باشد چرا که معاونت علمی ریاست جمهور به عنوان محور اصلی این زیستبوم نظارت های سختگیرانهای دارد. وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ «قانون جهش تولید دانش بنیان» توسط مجلس اعلام شد و توسط ریاست محترم جمهور به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است .بند الف ماده یک این قانون این عنوان را مطرح میکند که سالانه کلیه دستگاههای اجرایی موظفند فهرست اقلام راهبردی خود و نیز توانایی های فناورانه داخلی و خلأهای موجود کشور و برآورد ارزش و زنجیرههای تامین هرکدام را با تعیین اولویتها به شورای راهبردی فناوریها و تولیدات دانش بنیان اعلام کنند. در تبصره ای که ذیل ماده ۱ وجود دارد موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی مجازند سالانه بخشی از درآمد و یا امکانات خود را برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید اقلام راهبردی اولویتدار از طریق مشارکت و همکاری با شرکتها و موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری سرمایه گذاری و هزینه کنند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی در ادامه خاطر نشان کرد: نمونه موفق این موضوع را  در نمایشگاه محصولات دانشبنیان سازمان حمل و نقل ریلی شیراز شاهدیم که شامل ۵۳ محصول است که به صورت دانش بنیان در سالهای اخیر توسط این سازمان مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین نیازمندیهای جدید این سازمان به شرکتهای دانشبنیان اعلام شده که اگر کسی یا شرکتی میتواند چنین محصولی را تولید کند این سازمان مشتری آن محصول خواهد بود.

دکتر نصیری در بخش دیگری از نطق خود توضیح داد: جذب منابع مالی استانی و ملی اختصاص داده شده به شرکت های دانش بنیان فقط از راه تعریف پروژه های نوآورانه و یا خرید محصولات فناورانه از این شرکت ها امکان پذیر است و باید شهرداری برنامه جدی در این زمینه داشته باشد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: جذب منابع صندوق نوآوری و شکوفایی شیراز نسبت به کلان شهرهای دیگر و عدم مداخله شهرداری به عنوان سهامدار این صندوق در این سال‌ها جای بحث و تامل دارد که چرا این قصور صورت گرفته؟ حتی سهام شهرداری شیراز در این صندوق به زودی به یک سوم خواهد رسید  زیرا نه تنها در این سال­ها استفاده ای نداشته ایم بلکه کمکی هم به تقویت آن نکرده‌ایم.

عضو هیات رئیسه شورا تاکید کرد می بایست فعالیت‌ها و اقدامات دونده تازه‌نفس شهرداری شیراز یعنی مرکز نوآوری و فناوری مورد عنایت شهردار محترم و معاونین خود قرار گیرد و دستورات لازم به منظور تقویت و تثبیت فعالیت های مثبت آن مرکز داده شود. می­بایست ضعف‌ها را برطرف کرد و تصمیمات و فعالیت‌های مرکز نوآوری به رسمیت شناخته شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی توضیح داد: معاونت علمی ریاست جمهور بعضاً ۵۰ درصد هزینه‌های سازمان‌هایی که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند و محصولات آنان را خریداری میکنند را تقبل می‌کند. در حال حاضر مبلغ قابل توجهی از هزینه حمل و نقل هوشمند شهر اصفهان را معاونت علمی تقبل کرده است.  چون به عنوان شهر اول پیشتاز بوده معاونت علمی نصف هزینه‌ها را تقبل کرده است.   یا کارخانه نوآوری مشهد با حدود 7/3  هزار هکتار فضا با کمک معاونت علمی تجهیز شده است و نیازسنجی‌های عمومی از طریق این مرکز اعلام می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش­ها در ادامه گفت: در مقایسه با تهران، مشهد اصفهان و تبریز که جذب منابع مالی قابل توجهی دارند عملکرد شهرداری شیراز ضعیف و نمره منفی آن نشان از اولویت نبودن موضوعات نوآوری در بدنه شهرداری است. شهرداری شیراز با تاخیر زیاد نسبت به ایجاد مرکز نوآوری با حداقل فضا و امکانات و عدم حضور شهرداری به عنوان یک مهره تاثیر گذار و قدرتمند در اکوسیستم نوآوری شهر باعث عقب ماندگی کلانشهر شیراز در چرخه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌وری مناسب از آن‌ها شده است. عدم جذب منابع مالی معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت کمک به چرخه اقتصادی شرکت‌های فناور شهر شیراز بخشی از این عقب‌ماندگیست.  شهرداری با ورود جدی‌تر در این عرصه نه تنها باعث جلوگیری از خروج نخبگان از شیراز به دیگر کلان‌شهرها می‌شود بلکه می‌تواند به پروژه های خاص و منحصر به فرد خود سرعت ببخشد و با هزینه های کمتر اهداف خود را محقق کند.

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی،معماری و هوشمندسازی تاکید کرد: درسالی که مقام معظم رهبری با عنوان دانش بنیان نامگذاری کرده‌اند باید دستگاه‌ها نگاه ویژه‌تری به این مسائل داشته باشند و فرصت خوبی است که شیراز این عقب ماندگی چندین ساله  اکوسیستم نوآوری خود را برطرف کند و شهرداری به عنوان یک مشتری بالقوه محصولات نوآورانه نقش مهمی در تقویت این عرصه خواهد داشت.

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۸:۱۹:۳۰

دیدگاه های شما